FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/07/2018

Barnets rätt till umgänge med förälder den inte bor hos

Min man ville skiljas sa de på sin dotters födelsedag 11 år ....vi har tänkte tid till den 26 juli i år . Dottern bor hos mig. Har en fyra. Min man bor hos sin mamma på madrass på golvet sen 7 mån tillbaka han ha ej fixat en lägh. Än . O sen en vecka tillbaka så va min ex o dottern o badade då stod han o pratade me en kvinna i tio min sen ville hon ha hans nr o de fick hon hon ringde till ex sa att hon va kär ihonom de har aldrig träffas,innan de va en fredag tre dag senare är de ihop,. hon har barn . Så min fråga är hur ska ja göra me umgänge när han har ej nån bostad o ja tycker de är för tidigt att hon träffar min dotter mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till var ett barn ska bo och och när umgänge ska ske är det barnets bästa som står i fokus. Beslut ska alltså tas utifrån vad som gynnar barnet mest. Se 6 kap. 2 a § föräldrabalken.

I detta fall tolkar jag situationen som att ni båda är vårdnadshavare men att du som mamma är boendeförälder, det vill säga den förälder som barnet bor hos. När ett barn endast bor hos den ena föräldern har barnet fortfarande rätt att umgås med sin andra förälder i den uträckning som barnet önskar. Det är viktigt att tillgodose att barnet bibehåller en god relation med båda sina föräldrar då det oftast är vad som är bäst för barnet. Vill din dotter umgås med sin far är du som mamma och även pappan till barnet tillsammans ansvariga för att se till att detta går att lösa. Observera att det är barnet som har rätt att umgås med sina föräldrar, alltså inte förälderns rätt att umgås med barnet. Detta innebär att barnet givetvis inte kan tvingas att umgås med sin pappa om hon inte vill. Se 6 kap. 15 § föräldrabalken.

Då din dotter är 11 år är hon såpass gammal att det finns möjlighet för henne att uttrycka sin vilja. För dig som mamma är det dock viktigt att uppmuntra din dotter att ha en god relation även med sin far om det är vad som för henne är bäst.

Angående din dotters pappas nya tjej är det bäst att ni tillsammans kommer överens om vad som är bäst för barnet. Om ni har svårt att komma överens rekommenderar jag att ni tar kontakt med socialnämnden i er kommun. Socialnämnden arbetar bland annat med att hjälpa till när två föräldrar skiljt sig, har ett barn och inte kan komma överens.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare