FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt18/02/2017

Barnets rätt att träffa förälder

Har en son rätt att besöka sin pappa över en helg fast inte pappa har vårdnade?

Sonen är 11 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid fall som detta brukar man säga att en "förälder aldrig har rätt" att träffa barnet. Däremot är det barnet som har rätt att träffa sin förälder. Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov blir tillgodosedda. Behov innebär god uppfostran, trygghet osv. Vid samtliga beslut som rör barnet ska hänsyn tas till barnets bästa, och barnets behov av kontakt med båda föräldrarna tillgodoses. Vårdnadsföräldern ska alltså främja en god kontakt med den andra föräldern och barnet, Föräldrabalken 6 kap. 2a§.

Barnet ska vidare, enligt Föräldrabalken 6 kap. 15§ ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med, detta kan ske genom att dem träffar varandra eller annan kontakt. Vidare har barnets föräldrar ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses.

Kort och gott, ja, barnet har rätt att träffa dig!

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare