FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/03/2019

Barnets boende vid gemensam vårdnad

Jag och min fd har delad vårdnad om två barn på 6 och 8 år.

Min fd jobbar oregelbundna tider och jag inte.

Min fråga.

Det är hennes vecka och det är en röd dag mitt i veckan. Hon jobbar och jag är ledig. Men jag får inte ha barnen den dagen när jag är ledig. Hon har skaffat en ny kille som hon säger. att han kan passa dom.

Hur fungerar det. Kan hon göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni har delad vårdnad och det inte verkar som att det är bestämt att barnet huvudsakligen ska bo hos endast en av er finns det inte så många sätt att lösa situationen på. Som vårdnadshavare måste ni ta beslut om ert barns personliga angelägenheter gemensamt (6 kap. 11 och 13 § föräldrabalken). Om din före detta fru inte tar hand om ert barn bra nog eller hennes nya kille inte gör det har du ett annat alternativ. Du kan ansöka om ensam vårdnad, men du måste visa på att det är barnets bästa att han eller hon endast står under din vårdnad (6 kap. 2 a och 5 § föräldrabalken). Endast det skäl att din före detta frus nya kille tar hand om barnet ibland istället för henne är inte tillräckligt för att få ensam vårdnad.

Jag rekommenderar att du försöker lösa barnets boende med din före detta fru innan du funderar på några rättsliga alternativ. Vidare kan ni skriftligt avtala om barnets boende och skicka in detta avtal till socialnämnden för att göra det gällande om socialnämnden godkänner det (6 kap. 14 a § andra stycket föräldrabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare