Barnets bästa vid frågor som rör vårdnad

Hej! Jag lever i ett förhållande där det förekommer psykisk våld . Det finns flera barn i boendet. Hur ser domstolen på detta om jag skulle välja att ansöka om enskild vårdnad(självklart ska pappan ha umgängesrätt)?Det enda fysiska våld som begåtts är några blåmärken vid ett tillfälle, på mig. Annars handlar det om kränkningar, förminskning, hot, sarkasmer mm mot oss alla här hemma.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Vid frågor som rör ett barns vårdnad, boende och umgänge är barnets bästa det avgörande.

Vid bedömningen av vad som är barnets bästa ska bland annat beaktas om det finns en risk för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp, samt om barnet på annat sätt far illa. Med övergrepp förstås både fysiska och psykiska övergrepp. Om det går att bevisa att det finns en risk för att dina barn kan komma att utsättas för psykiskt eller fysiskt våld så är detta en omständighet som tas med i domstolens bedömning i vårdnadsfrågan.

Vid bedömningen av vad som är barnets bästa ska domstolen även beakta barnets behov av en god och nära relation med båda föräldrarna. Att barnet bör ha en nära relation med båda föräldrarna talar för att gemensam vårdnad som huvudregel ses som det bästa för barnet. Dock finns det, som ovan nämnts, omständigheter som kan leda till att ensam vårdnad istället ses som det bästa alternativet för barnet. Dock är det viktigt att komma ihåg att ensam vårdnad endast utdöms i undantagsfall och att det i så fall krävs att någon av ovan nämnda omständigheter går att bevisa. Det krävs även att dessa omständigheter ses som så pass allvarliga att barnets bästa inte längre är att ha en nära relation med båda föräldrarna.

Det kan nämnas att domstolen även beaktar föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. För att detta ska vara en omständighet som påverkar domstolens bedömning krävs att konflikten mellan föräldrarna är så pass allvarlig att den inte går att lösa.

Sammanfattningsvis kan sägas att det är svårt att med säkerhet fastställa vad domstolen kommer att besluta då det är en helhetsbedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Gemensam vårdnad anses som huvudregel vara det bästa för barnet men om det finns en risk för att barnet kan utsättas för fysiskt våld är detta en omständighet som domstolen särskilt beaktar i sin bedömning.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare