FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/01/2018

Barnets bästa vid boende

Hej.

Jag och mitt X separerade för cirka 5 år sedan. vi har en dotter tillsammans som är 7 år. Vi gick på Samarbetssamtal och har sedan dess haft en Muntlig överenskommelse att vi har dottern halva Jul, Nyår, Påsk och Midsommar, det har funkat bra tills nu. Nu vill mitt X att dottern ska vara varannat år på högtider.. Nu är det så här att min dotter har fått ett halvsyskon och vi vill att hon ska få fira högtider med sitt syskon.. Det har vart bra med den överenskommelse vi haft men nu vill X et bryta det.. Min fråga är, Hur kommer troligtvis en Domstol döma ? Barnets bästa är tycker jag att fira högtider med båda föräldrar som vi gjort så länge nu, och sen får syskon vara tillsammans med.. Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelserna om vårdnad och umgänge finns i föräldrabalkens (FB) 6:e kapitel.

Boende
Som jag förstår det har ni gemensam vårdnad om er dotter och ni ska därmed tillsammans komma överens om hennes boende, FB 6 kap 2 och 11 §§. Om ni inte vill eller kan avtala om boende så kan domstolen besluta om vem er dotter ska bo med, FB 6 kap 14 a §.

Barnets bästa
Vid ett mål om vårdnad, boende eller umgänge ska barnets bästa alltid vara avgörande. Barnets bästa anses vara en god kontakt med båda föräldrarna samt kontinuitet och stabilitet. Domstolen ska även väga in om barnet riskerar att fara illa hos någon av föräldrarna samt barnets egen vilja med beaktande av barnets mognad och ålder, FB 6 kap 2 a §. För att barnet ska kunna ha en god kontakt med båda sin föräldrar vägs även föräldrarnas samarbete in. Om domstolen bedömer att en av föräldrarna är motvillig till att samarbeta med den andra, exempelvis genom att inte låta barnet träffa den andre föräldern, så kan det vara till förälderns nackdel.

Min bedömning
Det jag har nämnt ovan är vad domstolen har att förhålla sig till när de avgör vad som är barnets bästa. Det går tyvärr inte att säga säkert hur domstolen kan komma att resonera i just ert fall.

Eftersom er muntliga överenskommelse har fungerat bra hittills så kan det tala för att det bästa för er dotter är att fortsätta med samma överenskommelse eftersom det innebär en stabilitet. Som du säger så är barnets bästa att umgås med båda föräldrarna, men det är inte säkert att domstolen skulle mena att det kräver att er dotter är med er halva högtiden var. Stabilitet och kontinuitet skulle även kunna vara att er dotter inte ska behöva flytta på sig under högtiderna. Eftersom föräldrarnas samarbetsförmåga även vägs in kan er möjlighet att komma överens påverka om er dotter ska spendera högtiderna enligt överenskommelsen eller vartannat år.

Domstolen ska även lyssna till vad er dotter vill. Generellt brukar domstolen inte låta barnets vilja vara avgörande när barnet är under tolv år. Eftersom er dotter är sju år så kommer domstolen förmodligen inte att ta någon större hänsyn till hennes vilja, detta bland annat med hänsyn till att hon inte ska behöva känna ett ansvar gentemot er som föräldrar.

Mitt råd
Eftersom jag inte känner till alla omständigheter så är det väldigt svårt för mig att uttala mig om hur domstolen kommer att argumentera för barnets bästa. Då en rättsprocess kan bli långdragen och uppslitande så är mitt råd att ni försöker komma överens. Kanske kan ni testa samarbetssamtal igen och komma till en ny överenskommelse eller ett avtal?

Jag önskar dig lycka till och hoppas verkligen att det löser sig och att ni kan komma överens om vad som är bäst för er dotter!

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare