FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/05/2018

Barnets bästa ska avgöra beslut som rör barnet

Hej,

Jag o mitt ex har delad vårdnad om våra 2 barn (7 o 9 år). De bor varannan vecka hos oss. Vi brukar göra lämningarna på skolan på måndagar. Ex. jag lämnar på morgonen efter min vecka och sen hämtar han dem på em och har dem en vecka. Kommunikationen mellan oss fungerar INTE. Han är inte särskilt samarbetsvillig, där av att byte av veckor sker på skolan så han kan ha så lite kontakt med mig som möjligt.

Nu i sommar kommer jag vara hemma hela sommaren och barnen har då valt att de veckor dem är hos mig så är vi lediga och att de inte ska gå på fritids. Jag har då sagt till mitt ex att han kan lämna barnen hos mig på måndag morgnar istället för på fritids men han vägrar och säger att jag har själv valt att bosätta mig utanför kommunen (1 km utanför gränsen, totalt 11 km från hans hem) och får då själv hämta o lämna. Det är också jag som valt att vara ledig hela sommaren och han kommer inte göra något för att hämta/lämna hos mig. Jag föreslog att jag kan hämta barnen på måndag morgon hos honom 6,30 om han vill det och att han i så fall kan hämta dem hos mig när han slutat jobba måndagen veckan efter när hans vecka börjar. Detta gick han inte i heller med på utan säger att jag måste lämna barnen på måndag morgon, när min vecka är slut, på fritid så han hämtar dem där som vanligt. De är hans tid den måndagen och då får inte jag ha dem och om de inte är på fritids när han kommer så ska han göra en efterlysning.

Kan han kräva att jag ska hämta o lämna alla måndagar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad säger lagen:
Det första som alltid bör lyftas när det rör barn och vårdnad, boende eller umgänge är att det är barnets bästa som ska beaktas. Det är alltså inte vad som är bäst för föräldrarna som är det viktiga, fokus ska ligga på att det blir så bra som möjligt för barnet. Detta framgår av 6 kap. 2a § föräldrabalken.

I detta fall utgår jag från att det föreligger gemensam vårdnad. Ni som gemensamma vårdnadshavare ska också tillsammans besluta om barnets personliga angelägenheter. Det bygger alltså på att ni som vårdnadshavare är överens och kan göra det som för barnet är bäst. Detta framgår av 6 kap. 11 samt 13 §§ föräldrabalken.

För att sammanfatta detta stadgar lagen endast att vårdnadshavare gemensamt ska fatta beslut som rör barnet och att dessa beslut ska präglas av vad som för barnet är bäst.

Vad kan du göra?
Det är svårt för mig att ge dig ett exakt svar på frågan huruvida han kan kräva att du både ska hämta samt lämna barnen eller inte. Det enda jag kan säga är att alla beslut ska grundas på vad som är bäst för era barn, ditt ex bör alltså tänka mer på vad han kan göra för att underlätta deras situation.

Mitt tips är att du vänder dig till socialtjänsten i din kommun. Ett av socialtjänstens uppdrag är att till familjer med samarbetssvårigheter erbjuda familjerådgivning i form av t ex. samarbetssamtal. Se 5 kap. 3 § Socialtjänstlagen.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Har du fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare