FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt02/07/2017

Barnet trivs inte hos ena föräldern

Hej mitt ena barn mår dåligt hos sin mamma och han vill inte gå i skolan där han vill gå hos sin pappa o bo med mig då som är fadern vad ska jag göra har försökt prata med modern men hon tycker inte att det går. Han ringde mig från dagis igår o grinade o sa att jag vill flytta till dig o gå i skolan vill inte bo hos mamma. Vad ska jag göra då hon inte lyssnar på det jag säger? Mvh jonas

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

6 kap 2 a § första stycket föräldrabalken(FB) stadgar att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.

I andra stycket samma paragraf står det att vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas avseende särskilt vid bl.a. barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna.

I tredje stycket samma paragraf står det att hänsyn ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad.

HD har i sin praxis sagt att när barnet fyllt 12 år ska väldigt stor vikt läggas vid barnets vilja. Jag vet inte hur gammal din son är men det viktiga är oavsett att försöka reda ut varför barnet inte vill bo hos sin mamma.

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna får rätten på talan av en av dem eller båda besluta vem av föräldrarna barnet ska bo tillsammans med, 6 kap 14 a § första stycket FB. Alltså kan du föra talan i rätten om mamman är omedgörlig och du tror att din son mår bättre av att bo med dig.

Enligt andra stycket samma paragraf får du och mamman avtala själva om barnets boende men avtalet ska godkännas av socialnämnden.

Alltså råder jag dig först och främst att åter prata med mamman och försöka komma till en överenskommelse om hur er son ska bo och vad ni tror blir bäst för honom. Lyssnar hon inte får du överväga att föra en talan i rätten om att ändra eran sons boende.

Hoppas det gav svar på din fråga och ställ gärna ytterligare frågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare