FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/09/2014

Barnbidrag och gemensam vårdnad

Hej! Min pojkvän har en son med en lite äldre kvinna, när barnet föddes så hade dom delat vårdnad men sedan så bad mamman om ensam vårdnad, vilket han gav henne för att hon skulle få alla bidrag, nu så vill han ha hälften av vårdnaden tillbaka men hon vägrar ge honom det, han är inte svensk medborgare medans hon är. Vilka är hans rättigheter i detta fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Ett barn har rätt att träffa sina båda föräldrar och hur vårdnaden ska se ut bedöms utifrån barnets bästa. Vid bedömningen av barnets bästa ska särskild hänsyn tas till risken för barnet att utsättas för övergrepp, bli olovligt bortförd eller fara illa. Dessutom är det av vikt att för barnets bästa upprätthålla en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Gällande barnets egna vilja, ska avseende fästas vid denna med hänsyn till barnets ålder och mognad (6 kap. 2 a § föräldrabalken). I avvägningen av vad som är barnets bästa är även behovet av kontinuitet och stabilitet för barnet av betydelse. Har barnet till exempel trivsamt bott en längre tid hos en förälder, bör barnet helst inte ryckas från sin invanda miljö om detta innebär en omställning.

När vårdnaden står på en förälder och vill någon av föräldrarna ändra vårdnaden, ska rätten besluta om vårdnaden ska bli gemensam eller inte. Vid bedömningen om gemensam vårdnad beaktas särskilt föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. (6 kap. 5 § föräldrabalken). Det krävs inte att föräldrarna har samma uppfattning beträffande olika frågor, dock så måste de kunna hantera sina delade meningar på ett sådant sätt att det inte påverkar barnet negativt. Om föräldrarna inte kan sätta barnets bästa framför sina konflikter, påverkar detta bedömningen av vårdnaden.

Om ni inte vill att domstolen ska avgöra frågan om vårdnaden av barnet, kan ni skriftligt avtala om gemensam vårdnad. Detta avtal måste godkännas av socialnämnden. Om ni avtalat om gemensam vårdnad, godkänner socialnämnden avtalet om det inte uppenbart strider mot barnets bästa (6 kap. 6 § föräldrabalken).

Angående barnbidraget, så har den som har ensam vårdnad rätt till barnbidraget (16 kap. 4 § socialförsäkringsbalken). Vid gemensam vårdnad är utgångspunkten att barnbidraget ska delas lika mellan föräldrarna (16 kap. 5 § socialförsäkringsbalken).

Sammanfattningsvis ska vid bedömningen om vårdnaden fokus sättas på barnets bästa. Om barnet hamnar i kläm vid föräldrarnas konflikter, påverkar detta bedömningen om vårdnaden. I ditt fall vill pojkvännen ha gemensam vårdnad och kan få detta prövat i rätten. Det anses positivt för barnet att ha god kontakt med båda föräldrarna, om inte någondera är en fara för barnet. Barnbidrag delas som huvudregel lika mellan föräldrar med gemensam vårdnad.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare