Barnbarns laglott

Hejsan min bror dog för en tid sedan och efterlämnade fyra barn, nu tänker far skriva ett testamente och undrar om han kan skriva att dom kontanta medlen delas lika dvs jag får hälften och dom 4 barnbarnen får hälften. Men sedan vill han att jag ska ärva övriga tillgångar bla ett litet hus. Kan han skriva så i testamentet?

Lawline svarar

Hej!

Din far kan skriva ett sådant testamente, men det finns en risk att det inkräktar på barnbarnens laglott och därför kan jämkas. Bröstarvingar, dvs barn, barnbarn osv, har rätt till halva sin arvslott, dvs laglotten, oavsett vad som står i ett testamente, 7:1 ärvdabalken (ÄB). Utan ett testamente skulle du ärvt hälften och barnbarnen andra hälften då de inträder i sin pappas ställe, 2:1 ÄB. Deras laglott utgör halva arvslotten, alltså 25 % tillsammans. Vardera barnbarn har därför rätt till 6,25 % av den totala arvslotten. Om testamentet leder till att de får mindre än så kan vardera barnbarn begära jämkning av testamentet och på så sätt få ut hela laglotten oavsett vad som står i testamente, 7:3 ÄB. Resultatet blir att din far kan skriva ett sådant testamente som du nämner, men bör ha i åtanke att det kan jämkas om barnbarnen inte får ut de 25 %:en.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare