FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt20/08/2019

Barn vägrar umgänge med ena föräldern

Hej, min son fyller 12 år snart. Jag har ensam vårdnad och han är hos sin pappa varannan helg. Han har aldrig velat åka till sin pappa men jag har trott det var ok. Nu säger min son att pappa hela tiden blir arg och är läskig, vill absolut inte åka dit. Är jag skyldig att skicka sonen dit iaf? Jag är orolig och rädd för hur det påverkar barnet. Kan pappan göra något om han motsätter sig detta? Jag varken kan eller vill tvinga mitt barn till att göra något mot dess vilja.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör vårdnad av barn är det föräldrabalken (FB) som blir aktuell.

Vid alla beslut som rör ett barns vårdnad, boende och umgänge så är det barnets bästa som är den avgörande faktorn, 6 kap. 2 § a FB. När man ska avgöra vad som är bäst för barnet i en viss situation ska hänsyn tas till olika faktorer. Särskild vikt fästs vid att barnet inte far illa, och att barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna tillgodoses. Hänsyn ska även tas till barnets vilja, med beaktande av barnets ålder och mognad. Huvudregeln är att när barnet fyllt 12 år, så ska väldigt stor vikt tillmätas barnets vilja. Totalvägrar ett barn, går det självfallet inte att tvinga det. Enligt 6 kap. 15 § FB framgår att barnet har rätt till umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.

Rätten till umgänge är enligt lagen en rätt för barnet att umgås med sin förälder, såvida det är till barnets bästa. Det finns ingen plikt för barnet att umgås med föräldern och denna har inte någon rätt att umgås med barnet. Ansvaret för att umgänget fungerar vilar på båda föräldrarna. Det är viktigt att du gör ditt bästa för att barnet ska umgås med fadern, och annars försöka ta reda på varför barnet vägrar umgänge med fadern.

För att sammanfatta - barnet har en rätt till umgänge med båda föräldrarna. Det behovet ska så långt som möjligt tillgodoses, och det ansvaret vilar på båda föräldrarnas axlar. Rätten till umgänge är dock en rätt för barnet. Då barnets bästa alltid är huvudprincipen och då hänsyn ska tas till barnets vilja, är du alltså inte skyldig att tvinga din son att åka till sin far. Du har alltså helt rätt med att du inte ska tvinga din son till det mot hans vilja. Dock bör du prata med barnet och försöka ta reda på varför barnet vägrar umgänge med fadern så att situationen kan lösas. En nära och god kontakt med båda föräldrarna är viktigt för barnet och bör tillgodoses så långt som det är möjligt.

Hoppas jag svarade på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare