FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2018

barn och tidfördelning

Jag och min exman har delad vårdnad över våra tre barn, 10 år, 12 år och 15 år. Han har barnen jämna veckor och jag udda veckor. Flera av barnens skollov bl.a. sportlovet vecka 8 och höstlovet vecka 44 infaller ju därför på hans vecka varje år. Har jag någon rätt att få ha barnen vartannat år på skolloven trots att det inte infaller på mina veckor? Hur är det med högtider som t.ex. midsommar, ska man dela på det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du undrar om det finns någon lag som reglerar detta och om den skulle ge dig någon rätt till att byta veckor ibland.

När det kommer till frågor som rör barn är det ofta så att föräldrarna inte har så många rättigheter utan främst skyldigheter. Det är också så att många problem/frågor som kan uppkomma är inte reglerade i lag, då man ansett att det är upp till varje familj att hitta en lösning som passar dem.

Utgångpunkten är istället barnet och det om brukar kallas barnets bästa är alltid i centrum för alla beslut som rör barn. Jag vet inte hur er situation ser ut men du har ingen laglig rätt till barnet under vissa lov men man kan argumentera för att barnet skulle ha rätt till dig. Alltså att det är för barnets bästa att det får spendera fritid med båda av sina föräldrar och att du därför skulle vara berättigad till något skollov om året.

Hoppas att ni lyckas lösa det.

Lawline RådgivareRådgivare