FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/08/2017

Barn ensamma hemma i 5 timmar

Hej.

Min sambo och hennes ex har 2st barn ihop 13 och 11år och bor hos pappan på vardagarna.

Min fråga är att barnen är ensamma hemma från ca kl 16:30-02:00 på vardagarna.

Får man lämna barnen ensamma hemma utan uppsyn så länge? Vad säger lagen om det?

Mvh

Orolig styvpappa

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns ingen lag på när och hur uppsyn ska utövas över barn. Det viktigaste är att ha ett barnperspektiv. Om det finns minsta oro hos barnen så måste pappan lyssna på och rätta sina beslut efter dem. Det är bra att ge barn ansvar men det ska vara rimligt och i förhållande till deras mognad. Det är viktigt att pappan försäkrar sig om att det finns någon eller några som barnet kan kontakta och som kan komma till barnet omgående om det skulle hända något och att pappan är tillgänglig genom mobil. Pappan ska också se till att förebygga faror i hemmet innan han lämnar dem. Pappan ska vara medveten om det föräldraansvar som han bär och vikten av denna. Om barnen känner oro eller upplever pappans frånvaro som negativ och sker det ofta så kan pappan förlora rätten till att ha barnen hos sig om mamman ansöker om detta och domstolen går med på det efter en undersökning av socialtjänsten. Det finns alltså inga klara regler utan det är barnens bästa utifrån deras perspektiv som ska respekteras och deras behov tillgodoses, när barnets bästa är i fara så kan det vara aktuellt för barnen att byta boende. Mamman kan när som helst ansöka om att ändra boende- och vårdnadsförhållanden till domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare