FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt04/07/2013

Bankkonto för omyndig

Hej! Jag har en enkel fråga. Jag är omgift och vi undrar hur vi skulle kunna spara till vår gemensamma barn (t.ex. för högre utbildning) utan att pengarna ingår i bouppteckning vid ev. min bortgång? Räcker det med att hon (8år) har ett eget bankkonto? Jag har ett vuxet barn från det tidigare äktenskapet. Mvh William

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Du har helt rätt. Pengarna ingår inte i en eventuell bouppteckning om det är ditt barn som är ägare till pengarna, har ett eget bankkonto. Som föräldrar och vårdnadshavare är ni även förmyndare och ska ta hand om barnets tillgångar och företräda detta i ekonomiska angelägenheter, i enlighet med barnets bästa.

När summan på ert barns bankkonto har uppnått åtta prisbasbelopp, 356 000 kronor  ( ett prisbasbelopp år 2013 beräknades till 44 500 kronor ), stadgar socialförsäkringsbalken ( 2010:110) att det är överförmyndarnämnden som ska utöva tillsyn och kontroll över egendomen. Detta pågår tills det att ert barn uppnått myndig ålder.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare