FrågaFAMILJERÄTTGod man02/03/2022

Banken accepterar inte framtidsfullmakten

Vi är 2 syskon med dement mot och har tidigare skrivit framtidsfullmakt för henne att vi kan göra allt för henne när hon inte fixar längre och dit har vi kommit nu. Men när vi kontaktat tex banker säger de att det gäller inte, ska vara fullmakt och det fungerar ju inte längre, varför skriver man då framtidsfullmakt som vi fick till oss tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Framtidsfullmakten

När det kommer till framtidsfullmakter i bankärenden så kan det tyvärr uppstå problem. Det här med framtidsfullmakter är inte ett helt tillfredsställande system tyvärr. Det är nämligen så att banker kan ha olika rutiner för hur de hanterar framtidsfullmakter och det saknas regler om hur det ska gå till. Det finns nämligen inte någon lagstadgad skyldighet för bankerna att acceptera framtidsfullmakten. Ofta har banker egna mallar som de vill att man ska använda, men oavsett om en fullmakt rent juridiskt är giltig så saknas en skyldighet för banker att acceptera den. Detta är alltså ett stort problem med just framtidsfullmakterna som gör att de inte riktigt fungerar som det var tänkt.

Vad kan ni göra?

Det ni kan göra är att ansöka om godmanskap (11 kap 15 § föräldrabalken). Som utgångspunkt måste din mor samtycka till att få en god man, men på grund av demens kan det finnas svårigheter att inhämta ett sådant samtycke (11 kap 4 § föräldrabalken). Rätten kan då ändå förordna en god man om det behövs.

Ofta finns färdiga ansökningsblanketter på din kommuns hemsida som ni kan fylla i och sedan skicka till den tingsrätt som ligger närmast er stad.

Gode män står under överförmyndarens tillsyn (12 kap 9 § föräldrabalken). Om du har frågor eller vill ha mer råd om förfarandet kan du testa att höra av dig till överförmyndarnämnden i din kommun.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare