Avyttring av bostadsrätt genom gåva

jag och min sambo köpte en lägenhet ihop men jag står på lägenheten och lånet. Han vill avsäga sig allt med lägenheten men frågan är om han måste betala vinstskatt eller hamnar allt det på mig om jag säljer lägenheten. Han vill inte ha någonting att göra med lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din sambo ger bort sin andel av lägenheten till dig som en gåva kommer han inte att beskattas. Det som händer är att du inträder i hans skattemässiga situation (se 44 kap. 21 § inkomstskattelagen). Det innebär att du övertar hans anskaffningsbelopp, vilket rimligtvis borde vara samma som du hade om ni köpte lägenheten samtidigt och äger 50 % vardera. När du senare säljer lägenheten kommer din skatt att beräknas utifrån hela försäljningssumman och du kan göra avdrag både med ditt egna anskaffningsbelopp och din sambos.

Här kommer ett enkelt exempel:

* Ni köper bostaden för 1 000 000 kr (500 000 kr vardera)

* Han ger bort sin andel till dig. Du övertar då hans anskaffningsbelopp om 500 000 kr.

* Du säljer lägenheten för 1 200 000 kr.

* Din beskattningsbara vinst: 1 200 000 kr - 500 000 kr (ditt anskaffningsbelopp) - 500 000 kr (hans anskaffningsbelopp som du övertagit) = 200 000 kr.

Om han däremot säljer sin andel till dig kommer försäljningssumman att läggas till grund för hans kapitalbeskattning direkt. Om han däremot säljer den för lika mycket som han köpte den (anskaffningsbeloppet) uppstår förstås ingen beskattningsbar vinst.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare