Avtalsvillkor om förbud mot medlemskap i facket

Är det möjligt att en arbetsgivare förbjuder en arbetstagare att vara medlem/ta hjälp utav facket/unionen? Detta har han skrivit på arbetstagarens kontrakt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej. Enligt 7 § lagen om medbestämmande i arbetslivet har arbetstagare rätt att tillhöra arbetstagarorganisationer, dvs. facket. Enligt 4 § samma lag är avtalsvillkor som inskränker eller upphäver denna rätt ogiltiga. Detta understryks särskilt i 8 § första- och tredje styckena.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare