FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/06/2015

Avtalstolkning WC-installation

Kopia av ett avtal,

Vi ( " tidigare ägare av sommarhus" ) betalar 60 procent och Ni ( "nya ägare av sommarhus") betalar 40 procent av den totala kostnaden av wc-installation på "sommarhuset" som utförs av XX-Schakt. Kan man säga att fakturor från kommunen angående besök och beslut för nytt avloppsystem är i totalkostnaden i detta kontrakt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

I Sverige gäller avtalsfrihet. Det innebär att olika parter är fria att avtala om det man vill, med vissa begränsningar som finns i lag. Det är inte alltid helt lätt att skriva ett avtal utan juridisk hjälp. Det kan lätt uppstå situationer då något är oklart eller en omständighet man inte funderat på vid avtalsingående kan leda till missuppfattningar. För att undvika missförstånd kan det vara bra att i framtiden söka juridisk hjälp. Vi på Lawline erbjuder hjälp med att skriva avtal.

När det gäller ert avtal som finns bifogat i din fråga är det inte helt enkelt att reda ut vad som gäller. Avtalslagen som du hittar HÄR är en utfyllande lag med regler som gäller vid avtalsingående. När det gäller tolkning av avtal får man titta på praxis och doktrin om det inte finns någon tillämplig lag som reglerar just det området det har avtalats om.

Om man tittar enbart på ordalydelsen tycker jag inte att fakturor från kommunen ska omfattas av kontraktet. Detta då kontraktet uttryckligen stadgar ”totala kostnaden av wc-installation på sommarhuset som utförs av XX-Schakt.” Detta uppfattar jag som kostnaden av de installationer som utförs av XX-Schakt, dvs inte de kostnader som uppstår på grund av kommunens besök och beslut.

Det är dock möjligt att tolka in den gemensamma partsavsikten vid avtalsingående. Var det meningen att det var den totala kostnaden som skulle uppstå, både från XX-Schakt och kommunen som skulle omfattas av kontraktet när ni ingick avtalet? Isåfall ska det omfattas. Detta leder dock till svåra bevisfrågor vid en eventuell tvist.

Mitt förslag till dig är att försöka hitta en lösning med motparten. Att ta en tvist till domstol brukar leda till stora kostnader. Om motparten är oresonlig kan det vara ett alternativ att använda någon form av medling. Om ni använt er av en mäklarfirma vid överlåtelsen av sommarstugan kan det vara så att mäklaren kan hjälpa er att komma överens?

Hör gärna av dig om det finns något mer jag kan hjälpa dig med!

Joakim WahlgrenRådgivare