FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/06/2015

Avtalstolkning av resevillkor

Hej

Jag och min mamma ska resa till Kroatien med Scandjet samma dag som jag slutar skolan och vi skulle på ett restaurangbesök. Först skulle vi åka vid kl 7 och då skulle jag hinna utan problem men sen skulle jag åka vid kl 2 och det löste vi med vissa problem. Men sen så kontaktar dem oss och säger att vi ska åka vid 12 på dagen och detta gör dem kl 13.29 2 dagar innan avresa. I deras avtalsvillkor står det att dem ska kontakta minst 48 timmar innan avresedatum men vad menas med avresedatum är det kl 00.00 eller vad gäller. Dem befriar sig själva från ansvar om det är händelser som dem inte kan kontrollera men i mejlet så stod det operativa skäl så vad gäller? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din fråga handlar huvudsakligen om hur avtalsvillkoren ska tolkas. Scandjet har sina resevillkor, som du godkänner i samband med att du köper en resa hos företaget. Enligt dessa resevillkor kan företaget, med befriande verkan, ändra avresetiden senast 48 timmar före avresedatumet. Denna tidsram gäller emellertid inte om något oförutsebart skulle inträffa, såsom förseningar. Detta är sålunda Scandjets egna villkor. Bolaget förbehåller sig rätten att när som helst ändra avresetiden, under förutsättningen att en oförutsebar situation uppstår. Operativa skäl tycks inte främst uppfattas som att något oförutsebart inträffat.

Vad som menas med "avresedatum" är oklart. Scandjet skulle säkerligen själva hävda att det som avses med avresedatum är den dagen och den exakta tiden som avresan är planerad. Det skulle betyda att om ni fått information om att avresa ska ske en viss dag kl. 14, så kan företaget ändra avresetiden 48 timmar innan avresedatumet, det vill säga senast kl. 14 två dagar innan avresedatumet. Å andra sidan kan man uppfatta villkoret som du, alltså att dagen börjar vid midnatt och att det är från denna tid som bolaget måste räkna sina två dygn. I ett sådant läge skulle den senaste ändringen av avresetiden har skett försent. Vid avtalstolkning görs en helhetsbedömning av bland annat avtalets syfte och ordalydelse samt hur avtalet i övrigt är utformat. Vidare spelar skäligheten en viss roll.

Om jag läser resevillkoren i ett större sammanhang, lutar det åt att Scandjet inte har gjort fel i förhållande till deras villkor. Inte desto mindre har ni trots allt en viktig poäng här. Ordet "avresedatum" är tvetydigt. Datumet/dagen börjar ju runt midnatt och skulle dessa 48 timmar sluta löpa vid midnatt på er avresedag, så skulle Scandjet har ändrat resan försent och därmed riskera att bli skyldiga att utge skadestånd.

Emellertid är den mest rimliga tolkningen av meningen "Scandjet skall meddela hävning eller ändring av resan senast 48 timmar före avresedatum", att det är avresetidpunkten som är av relevans. Att företaget specificerat att det är 48 timmar som gäller, och inte skrivit exempelvis två dagar, pekar på att det är resenärens avresetidpunkt som är avgörande för när en ändring av resan kan ske. Skulle fallet vara så att en oförutsebar händelse inträffat och att detta föranlett förändringarna, är det obestridligt att Scandjet har handlat korrekt. Detta medför att ni, med stor sannolikhet, inte kan kräva skadestånd eller dylikt från Scandjet.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare