Avtalstolkning

Fråga

hej, har ett avtal, på avtalet står det exakt såhär.anställningsform : tidbegränsad anställning omfattning : timanställd vid behov arbetstid : 10-40hifall den här personen har jobbat endast 32 timmar, vad är det som gäller då ?

Svar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om det inte finns någon definition inskrivet i avtalet av vad ''10-40h'' innebär, finns det flera olika metoder att tolka avtal på. En metod är ordalydelsetolkning. Enligt ordalydelsetolkning man går helt enkelt efter ordalydelsen i överenskommelsen. Vad är det som faktiskt står i avtalet? Utifrån en ordalydelsetolkning skulle jag kunna tänka mig att ''10-40h'' innebär att arbetstiden ska uppgå till minst 10 timmar och som mest till 40 timmar. Detta då ett bindesträck ofta innebär ''från X till Y'' eller ''mellan X och Y''. Alltså är allt arbete som skett mellan 10 till 40 timmar enligt avtalet. Min tolkning är således att om personen som avtalet gäller har arbetat i 32 timmar, så har han eller hon hållt sig till avtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Avtalstolkning | Lawline