FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/09/2013

Avtalslagens tillämpningsområden

Hej Jag skulle behöva hjälp att förstå skillnaderna mellan 11§ och 33§ i AvtL. Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

11 § AvtL behandlar vad ett befogenhetsöverskridande av fullmäktige har för rättsverkningar för fullmaktsgivaren. Paragrafen reglerar på så sätt i vilka situationer fullmaktsgivaren är bunden av en rättshandling som fullmäktige har ingått med tredje man, trots att fullmäktige har handlat utöver sin befogenhet. Det är rättshandlingar som har ingåtts med stöd av en fullmakt som bestämmelsen tar sikte på.

33 § AvtL är istället en ogiltighetsregel som kan bli aktuell vid alla slags rättshandlingar och inte endast de som har ingåtts med stöd av en fullmakt. Paragrafen reglerar de fall då en rättshandling är att anse som ogiltig på grund av att den strider mot tro och heder.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare