FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/03/2022

Avtalsfriheten och dess begränsningar

Hej jag undrar om man får man avtala om vad som helst, alltså typ abort osv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på om det finns några begränsningar kring vad man får avtala om. Frågan är väldigt omfattande, så jag kommer ge ett mer övergripande svar kring vilka begränsningar som finns.

Avtalsfriheten

Utgångspunkten inom svensk rätt är avtalsfrihet. Det innebär att alla är fria att bestämma om man vill ingå ett avtal, med vem man vill ingå avtal med, och vilka avtalsvillkor som ska gälla. Det finns vidare inte några formkrav i avtalslagen angående hur ett avtal ska ingås, utan både muntliga och skriftliga avtal anses vara giltiga. Ett bindande avtal anses vara ingått när en part lämnat ett anbud och den andra parten har svarat på anbudet med en accept (1 kap. 1 § avtalslagen).

Begränsningar i avtalsfriheten

Det finns flera undantag i svensk rätt som inskränker avtalsfriheten och är tvingande, dvs som man inte kan avtala bort.

Det finns ett antal regler i 3 kap. avtalslagen som begränsar avtalsfriheten. Reglerna gör att avtal i vissa situationer kan bli helt eller delvist ogiltiga. Skulle du exempelvis bli tvingad att ingå ett avtal under ett rån så blir det avtalet inte gällande (3 kap. 28 § avtalslagen). Även avtal som kan anses vara oskäliga är otillåtna (3 kap. 36 § avtalslagen).

En annan begränsning i avtalsfriheten görs vid så kallade formalavtal, det vill säga avtal som enligt lag måste ingås på ett visst sätt för att kunna anses vara giltiga. Ett exempel på en sådan bestämmelse är 8 kap. 3 § jordabalken som stadgar att avtal om jordbruks-, bostads-, och anläggningsarrende ska vara skriftliga. Om du då ingår ett sådant avtal muntligen, så är det avtalet ogiltigt.

Ytterligare en begränsning av avtalsfriheten, men som inte fastställs i lag, är principen om pactum turpe. Principen är en allmän rättsgrundsats och gäller avtal som antingen strider mot lag eller mot god sed. Innebörden av pactum turpe är att om det är fråga om ett sådant olagligt eller osedligt avtal så ska inte rättsordningen upprätthålla det avtalet. I praktiken innebär det att om man skulle vända sig till en domstol med exempelvis ett avtal om abort som du tar upp i din fråga, så skulle domstolen inte pröva målet med hänsyn till pactum turpe då sådana avtal anses strida mot god sed.

Slutligen kan avtalsfriheten även inskränkas genom den så kallade kontraheringsplikten. Plikten innebär att du som part har en skyldighet att ingå ett avtal och du får inte säga nej till att ingå avtalet om det inte föreligger någon saklig grund för detta. Kontraheringsplikten föreligger bland annat för företag med monopolställning eller om det behövs för att främja den fria konkurrensen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare