Avtalsbundenhet - fullmakt
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Enligt svensk rätt gäller att avtal kan ingå formlöst. Skriftlighet krävs således inte (förutom i vissa fall). Någon handskakning krävs inte heller. Som du beskriver det har du ingått avtal med företaget om att de ska reparera din bil för 700 kr. För att detta avtal ska vara bindande för företaget krävs att det har ingåtts med någon som var behörig att göra detta åt företaget, t.ex. på grund av en fullmakt. Regler om fullmakt finns i avtalslagen. På vilken grund personen du har ingått avtalet med skulle vara behörig är svårt att säga utan att veta mer. Anställda borde dock i de flesta fall vara behöriga i de flesta fall att ingå sådana avtal. Se t.ex. 10 § 2 st avtalslagen. Som du beskrivet det verkar det inte finnas något som tyder på att den anställda gått utöver sin behörighet eller befogenhet. Avtalet borde således vara bindande för företaget. För det fall de inte vill följa avtalet kan du vända dig till domstol för att få frågan prövad. Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning