FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/10/2016

Avtalsbrott hyrbil

Om jag hyr en bil av en biluthyrningsfirma. Enligt kontrakt får endast jag köra bilen. Jag väljer ändå att låna ut den till en kompis. Ensam i bilen blir han stoppad av polis.

Vad begår han och/eller jag för brott? Finns det rättsfall på liknande situation?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är typiskt sett en försäkringsfråga för hyrbilsbolagen att endast förare namngivna i hyreskontraktet har rätt att framföra fordonet under hyrestiden. Ofta erbjuds möjligheten att lägga till en extra förare när bilen förhyrs.

Om du inte följer avtalet mellan dig och uthyraren begår du ett avtalsbrott som kan leda till att avtalet hävs av uthyraren eller annan påföljd som följer av avtalet. Varken du eller din kompis begår dock något brott som skulle falla under allmänt åtal med anledning av förarbytet.

Om bilen skadas under hyrestiden och det visar sig att det inte var en på förhand namngiven förare som körde, kan det leda till att hyrfirmans försäkring inte gäller. Hyrestagaren (du) riskerar då att bli fullt ersättningsskyldig för bilens skador.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att maila info@lawline.se eller ringa 08-533 300 04

Niklas JunkerRådgivare