Avtalsbrott
Hej,
Vi har sedan 5 månader tillbaka köpt en marknadsföringstjänst på 18 månader av ett relativt stort reklambolag här i Sverige.
Enligt avtal så betalar vi var 6 månad. Vi har betalt för första perioden. Snart dags för nummer 2.
Under dessa 5 månader har vi inte fått något levererat som vi blivit lovade.
Vi har under dessa 5 månader påpekat detta till reklambolaget. De pratar bara bort det.
Vad har vi för rättigheter här ? Kan vi hävda avtalsbrott och inte betala mera ?
/Rickard
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas (pacta sunt servanda, på latin). Vad detta innebär för din situation är att din avtalspart (reklambolaget) är skyldiga att prestera (t.ex. leverans) vad de lovat enligt avtalet, precis som du är skyldig att prestera vad du lovat enligt avtalet (t.ex. betalning). Att gå in närmare på om din avtalsbrott har brutit mot detta kan jag inte avgöra eftersom någon information ej finns för mig att tillgå. Inte heller kan jag bedöma om ett eventuellt avtalsbrott vore berättigat enligt eventuella undantagsregler. Vad jag kan säga är således att du har rätt att kräva din avtalspart på vad de lovat att prestera, annars föreligger ett avtalsbrott för vilket du kan kräva skadestånd om du lidit skada.
Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!