FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/07/2018

Avtals bindande verkan

Om min mamma hamnat hos kronofogden och inte får binda upp sig på abbenomang... och jag binder upp mig i 24 månader åt henne, skriver ett privat kontrakt oss emellan om att hon ska betala varje månad som hon sagt, hjälper kontraktet om hon skulle strunta i att betala?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, ett sådant avtal skulle medföra att din mamma (hädanefter kallad M) förpliktas betala det hon åtagit sig i avtalet. Ett skuldebrev skulle också fylla en sådan funktion. Skulle M strunta i att betala kan pengarna drivas in på rättslig väg, exempelvis med hjälp av Kronofogden. Den möjligheten är dock naturligtvis beroende av M:s betalningsförmåga, men jag antar att M:s skulder inte är så stora att hon inte kommer kunna betala. I annat fall är risken stor att du inte skulle få några pengar, eftersom de skulderna M redan har ska betalas först. M har dock ingen möjlighet att bara strunta i att betala, eftersom hon kommer vara bunden av ert avtal eller skuldebrev.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare