FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/02/2014

Avtalets giltigthet- formkrav

Hej! Jag och min sambo köpte ett hus för dryga året sedan. I efterförloppet upptäckte vi att badrummet var felkonstruerat. Den gamla ägaren har muntligt tagit på sig att bekosta ombyggnationen. Min fråga är nu: Om vi upprättar ett kontrakt där det klart och tydligt framgår att den förra ägaren skall betala omkostnaderna och denne samt också vi också skrivit på detta dokument - är det juridiskt bindande då? Eller måste vi anlita en jurist som upprättar ett sådant dokument? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln inom avtalsrätt är att part är bunden av sitt anbud och accept oavsett om det är ett skrivet avtal eller ett muntligt. Detta följer av Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL) 1§, https://lagen.nu/1915:218

Detta innebär att den förre ägaren är bunden av sitt anbud om att bekosta ombyggnationen. Dock är ett skriftligt avtal mellan dig och den förre ägaren att föredra då det är lättare ur bevissynpunkt vad ni avtalat om. Värt att tänka på är att ju mer detaljerat avtalet är ju tydligare är det vad som avtalats.

Du kan upprätta ett sådant avtal själv men känner du dig osäker råder jag dig använda Lawlines avtalstjänst

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare