FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/04/2016

Avtala om kortare uppsägningstid för hyreslägenhet - inneboende

Uppsägning av inneboende.

Hej, jag hyr en lägenhet i andra hand t.o.m sista maj, från och med juni blir jag inneboende då hyresvärden kommer tillbaka från resa.

Jag har just nu två inneboende som jag har skrivit tillsvidare kontrakt med, och de har skrivit under på en månads uppsägningstid. Jag är väldigt trött på en av dem och skulle vilja säga upp kontraktet för henne. Dock har jag läst på olika forum att de har rätt till 3 månaders uppsägning oavsett vad vårt kontrakt säger.

Fråga:

Kan jag säga upp henne nu i april, så att hon måste flytta ut senast 31 maj? Eller har hon rätt att fortsätta som inneboende i ytterligare två månader efter det?

Mvh

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att avtala om en egen uppsägningstid, så länge båda parter är med på det och samtycker.

Men däremot är vissa regler tvingande. Det innebär att en inte kan avtala om sämre villkor än vad som anges. 3 månader är huvudregeln som uppsägningstid enligt 12 kap. JB. Det leder till att trots att ni har ett giltigt hyreskontrakt, kan 3 månader gälla. Om hon inte själv går med på att efterleva den uppsägningstid ni valde i avtalet. Men hon har fortfarande rätt att gå efter 3 månaders uppsägningstid.

Jag hoppas att det gav dig svar på din fråga. Annars - kommentera gärna här nedanför så ska jag besvara det!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare