Avtala bort övertidskompensation genom ett kollektivavtal?

Ett företag med kollektivavtal där personalen ska jobba övertid men arbetsgivaren kan inte betala ob.personalen går med på att jobba med vanligt lön. Är detta giltigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Medbestämmandelagen

Den lag som reglerar kollektivavtal är medbestämmandelagen (MBL), men den är till stora delar semidispositiv (4§ MBL). Det innebär att man genom ett kollektivavtal kan komma överens om något annat. Ett kollektivavtal är ett skriftligt avtal som främst reglerar löner men även anställningsvillkor och förhållandet i övrigt mellan arbetstagare och arbetsgivare (23§ MBL).

Lagens målsättning är att främja arbetstagarsidans medbestämmande över arbetsvillkor och företagsledning. Lagen öppnar därmed upp för möjligheter till att kunna påverka en arbetsplats med ett kollektivt inflytande. Detta arbete bedrivs oftast av fackförbund, fackföreningar och klubbar på arbetsplatsen. Det finns alltså bestämmelser kring annat än just kollektivavtalet.

Detta sluts mellan mellan en arbetstagarorganisation och arbetsgivarorganisation eller mellan en arbetstagarorganisation och enskild arbetsgivare. Kravet på skriftlighet medför att muntliga överenskommelser inte kan omfattas av kollektivavtalet. De har istället allmän avtalsrättslig verkan. Det går dock att hänvisa till bilagor eller andra dokument i ett kollektivavtal då även dessa är skriftliga.

Så länge kollektivavtalet är förenligt med dess formkrav, finns det ingenting som hindrar att villkoren kring övertidskompensationen regleras i avtalet. Formkraven för ett kollektivavtal regleras som sagt i 23§ MBL, och är ingenting jag kommer gå närmare inpå då det inte är något frågan kräver. Däremot kan det vara bra för egen del att fundera på om kollektivavtalet verkligen är giltigt.

Avtala bort övertidskompensation?

Just gällande övertid och arbetstid generellt regleras det i en egen lag, arbetstidslagen. Genom kollektivavtal får dock avvikelser göras från lagens bestämmelser om övertidskompensation (och vidare till ). Även bestämmelserna kring hur länge man får jobba över kan avtalas bort genom ett kollektivavtal.

Ibland kan övertidskompensationen avtalas bort genom ett kollektivavtal för att istället erbjuda en högre normal lön, eller fler semesterdagar. Kort sagt, är svaret på din fråga att - ja, detta är giltigt. Kom ihåg att du alltid kan kontakta ditt fackförbund för frågor kring kollektivavtalet ifall det är dig det gäller.

Hoppas du fick ett svar på din fråga!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare