FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/01/2019

Avtal ska hållas, konsumenttjänster och fullgörelse

Hej!

Min dotter och hennes kille ska gifta sig i augusti. I somras bokade dom en lokal där vigsel och festen ska hållas. På middagen skulle dom, mot en avgift, få ta med sig egen bröllopstårta och egen alkohol. Dom betalade en handpenning för att säkra lokalen. Under hösten har dom återkommit till uthyrarna per telefon och mejl men fått knapphändiga svar. Tillslut kom det fram att dom sålt verksamheten. Dom nya ägarna skulle nu sätta upp nya regler för vad som gällde men förmodligen skulle inget av vad som avtalats ändras. I går, 15/1 träffade dottern dom nya ägarna som ändrade allt. Festen kommer kosta runt 30 000 kr mer. Maten blir dyrare. Dom får inte ha med egen tårta el alkohol bl.a. Dom blev också nekade handpenning tillbaka. Är detta kontraktsbrott? Mvh Moa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De nya ägarna har ingen rätt att sätta upp nya regler, dvs. nya avtalsvillkor. Vad som avtalats med de förra ägarna gäller också mot de nya. Hela verksamheten följer med vid en företagsöverlåtelse*; tillgångar, skulder, lokaler, avtalsförpliktelser etc. Avtalet gäller mellan din dotter och företaget (jag utgår ifrån att det rör sig om cateringverksamhet eller liknande evenemangsarrangemang). Det spelar ingen roll vem som äger det. Avtalsvillkor kan man inte ändra i efterhand, om inte båda parter vill det. Allt det sagda följer av principen att avtal ska hållas.

Det är inte fråga om något kontraktsbrott än, men det kommer vara det om de nya ägarna inte presterar i enlighet med avtalet. Om min utgångspunkt är riktig, dvs. om företaget säljer helhetslösningar som bröllopsfester, firmafester och liknande evenemang, är det rimligt att påstå att de utför tjänster. Därför är konsumenttjänstlagen tillämplig. I dess 28:e § står det att konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten. De överenskomna priserna ska alltså gälla. Jag rekommenderar att ni informerar de nya ägarna om det, och jag rekommenderar dem att respektera avtalet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, och lycka till!

*= om det inte är en inkråmsöverlåtelse. Det spelar dock ingen roll eftersom avtalet gäller mot själva företaget, oavsett sättet det sålts på.

Jesper EngRådgivare