FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga17/07/2018

Avtal samt arbete för femtonåring

ÄMNE: Avtal <18år

Hejsan! jag sitter i en knipa där jag värkligen skulle bheöva hjälp . under hela denna period som nu kommer skrivas har jag varigt 15 år . jag har gjort avtal med en man på 80 år cirka att jag ska bli skjutsad i en lyx bil till min skolavslutning med ett avtal på att jag vaktar hans 5 åriga son . annars kulle jag bli skyldig honom 5000 kronor ja för att repetera 5000 kr . jag tackade ja utan mina föräldrars vetskap och började jobba . jag gillade det och tyckte det var bra . då tackade jag ja till ett sommarjobb som trädgårdsmästare för en lön . jag vet inte själv men båda jobben vekar svarta . mina vårdnadshavare vet om mitt sommarjobb och att jag vaktar hans 5 åriga son . men dom vet inte avtalet bakom min vakt uppgift . anställnings intervjun var min pappa med på men det var inte så mycket prat om arbetet utan det vart massa nklagelser mot mig . trots att min pappa ville gå så bad jag honom att stanna pågrund av pengarna jag sågärna vilje tjäna till en motorcykel. nu när jag har jobbat i 5 dagar totalt har jag blivigt förnedrar och behandlat illa och hotat och uppskrämd med båda polis och våld (vittnet finns till viss del ) jag skulle så gärna vilja ha allt detta ur mitt liv och bara slipap det samt få rätvisa att skipas som jag har blivigt behandlad . det finns mer smådetaljer som inte är nämnda . men min slutsatts är att jag skulle vilja säga upp mig utan konsekvenser både för mig och min familj . och att anmäla det som borde amnälas . tack så mycket //

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag tolkar din fråga rätt så ingick du först ett avtal med den gamle mannen, som gick ut på att du skulle passa hans son och i utbyte skulle han skjutsa dig i en fin bil till skolavslutningen. Om du inte uppfyllde din del av avtalet skulle du bli skyldig mannen 5 000 kronor.

Därefter tackade du ja till ett jobb (med tanke på att du nämner att du är femton år antar jag att det är ett extrajobb alternativt sommarjobb). Du har jobbat där kort tid, men du har blivit utsatt för hot på arbetsplatsen (om jag förstår frågan rätt) samt blivit illa behandlad.

När du ingick avtalet med den gamle mannen och när du tackade ja till sommarjobbet som trädgårdsmästare var du femton år, med andra ord var du inte myndig. Myndighetsåldern är 18 år, se Föräldrabalken 9 kap 1 § (här).

Jag kommer att gå igenom vad som gäller angående avtal samt anställning för omyndiga.

Avtal med omyndiga

En person som är under 18 år kan inte råda över sig egendom eller ådra sig skulder eller andra förpliktelser, jfr Föräldrabalken 9 kap 1 § (här). Som huvudregel kan omyndiga inte ingå avtal på egen hand, utan den omyndige personens förmyndare (oftast föräldrarna) rättshandlar för hans eller hennes räkning.

Omyndiga som har eget hushåll får däremot ingå avtal som behövs för den dagliga hushållningen, se Föräldrabalken 9 kap 2 a § (här).

En person som har fyllt 16 men inte 18 år (och följaktligen är omyndig) får förfoga över egendom han eller hon har tjänat genom arbete, se Föräldrabalken 9 kap 3 § (här). Dock får man fortfarande inte t.ex. köpa på avbetalning innan man är 18.

Arbete för omyndiga

Barnet ingår själv avtal om anställning eller annat arbete, men bara om vårdnadshavaren samtycker till avtalet. Barnet får självt säga upp avtalet och, om barnet har fyllt sexton år, utan nytt samtycke avtala om annat arbete av liknande art, se Föräldrabalken 6 kap 12 § 1 st (här).

Barnet eller vårdnadshavaren får säga upp avtalet med omedelbar verkan, om det behövs med hänsyn till barnets hälsa, utveckling eller skolgång. Har vårdnadshavaren sagt upp avtalet av detta skäl, får barnet inte därefter träffa nytt avtal utan vårdnadshavarens samtycke, se Föräldrabalken 6 kap 12 § 2 st (här).

Detta innebär att den omyndige själv ingår avtal om anställning. Vårdnadshavare får inte ingå sådant avtal för barnets räkning. Barnet får säga upp avtalet utan samtycke från vårdnadshavaren. Bestämmelsen gäller även sommararbeten. Om barnet själv säger upp avtalet tillämpas vanlig uppsägningstid.

Vad du kan göra nu

Angående avtalet med den äldre mannen skulle jag säga att avtalet inte är giltigt, på grund av att du är under 18 år (och var det även vid avtalets ingående). Om en omyndig har ingått avtal kan vårdnadshavare godkänna avtalet i efterhand. Dina föräldrar vet att du är barnvakt till mannens son, men de vet inte att du blir skyldig honom 5 000 om du inte uppfyller din del av avtalet. När en omyndig ingår avtal som rör en mindre summa, t.ex. när ett barn köper glass, kan motparten utgå från att vårdnadshavaren samtycker. När det är ett avtal som rör 5 000 så är det ett större belopp, varför det är tveksamt om man kan hävda presumerat samtycke. Jag skulle därför råda dig att prata med mannen och häva avtalet, på grund av att avtalet är ogiltigt. När man ingår ett avtal med någon är man skyldig att kolla att motparten är myndig, vilket mannen borde ha gjort. Det finns inget utrymme för god tro, dvs. att man kan hävda att man trodde att motparten var minderårig. Om den omyndige har ljugit och utgett sig för att vara myndig alternativt påstått sig ha vårdnadshavarens samtycke kan den omyndige bli ersättningsskyldig, se Föräldrabalken 9 kap 7 § 2 st (här).

När det gäller arbetet så har du ingått anställningsavtal. Du skriver att din pappa var med på anställningsintervjun, och att dina föräldrar vet om ditt sommarjobb. Antingen du eller din/dina vårdnadshavare kan säga upp anställningsavtalet, se stycket ovan om arbete för omyndiga.

Om det förekommer hot och/eller kränkande behandling på arbetsplatsen är detta givetvis inte acceptabelt. Om det finns skyddsombud på arbetsplatsen rekommenderar jag att du pratar med skyddsombudet. Du kan även ta upp detta med din chef.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare