FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/03/2015

Avtal på ett språk man inte förstår

Jag undrar om man som utlänning skriver på ett medlemsavtal i ett gym, som är skrivet på svenska och i princip inte vet vad Man skriver på.

Vem har ansvaret? Gymmet eller den som skriver på?

Tacksam för svar

Hälsn

Carsten Johansson

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Den lag som är tillämplig på avtal i olika former är Avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218)

Det är alltid den som skriver på ett avtal som bär ansvaret för att uppfylla vad som följer av avtalet, då undertecknandet av avtalet är ett accepterande av villkoren/det som står i avtalet. (se 1 § Avtalslagen https://lagen.nu/1915:218#P1S1)

Att underteckna ett avtal och sedan påstå att man inte har sett/förstått det som står i avtalet är alltså ingen giltig ursäkt för att inte uppfylla de villkor eller åtaganden som följer av avtalet.

Skulle det däremot vara så att den som utformat avtalet avsiktligen utnyttjat att den personen som skulle skriva på avtalet inte behärskade språket och därför infört oskäliga avtalsvillkor som man inte skulle ha uppställt till någon annan gymbesökare kan avtalet vara ogiltigt. Avtalet kan också vara ogiltigt om man på annat sätt avsiktligt försökt lura personen att acceptera avtalet. (Se 30-31 §§ avtalslagen https://lagen.nu/1915:218#P30S1)

Skulle situationen vara sådan att gymmet i samband med att denna person skulle skriva på avtalet lämnade upplysningar muntligen om vad som stod i avtalet som sen inte visade sig stämma överens med vad som senare stod skrivet i avtalet så kan gymmet vara bundet av de upplysningar man lämnat, dvs de avtalsvillkor man muntligen lämnat.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga. Du är alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare