FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/07/2013

Avtal om skötsel av häst

Hej Jag har min häst uppstallad på ridskolan här i stan. I kontraktet står det "Spån, plats i hagen och ut & insläpp måndag-fredag ingår. Personal anställd av ridskolan ansvarar för att privathäst blir utfodrad enligt foderstat under veckodagarna. Utfodringen omfattar måndag morgon till fredag middag" Under Juli månad är dock personalen på semester och vi måste sköta allt sådant själva, men ändå kräver de att vi skall betala full hyra (2400 kr) vilket jag anser är fel eftersom vi inte har "full service" som enligt kontraktet skall ingå i hyran. Det finns ett styrelsebeslut om att vi skall betala fullt pris under Juli. Men min fråga är då, har de verkligen rätt att kräva full stallhyra av mig under den månaden? I mitt kontrakt står det inget undantag och det nämns inget styrelsebeslut, jag blev inte heller informerad om detta när jag flyttade in i December.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Av de uppgifter du gett i din fråga till oss så kan inte finna något stöd för att ridskolan inte skulle ha någon skyldighet att fullgöra den aktuella servicen under juli. Om det inte på något sätt, muntligen eller skriftligen, finns någon senare överenskommelse om att det är Ni som är ansvariga för utfodring under juli så torde det alltså stå klart att ridskolan är skyldig att erbjuda utfodring även under denna tid. Om ridskolan inte erbjudit den service Ni har rätt till enligt avtalet så kan Ni rimligen inte heller vara skyldiga att betala full hyra för denna tid.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare