FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/09/2015

Avtal om överlåtelse av skogsmark

Hej!

För ca 4 år sedan fick jag ta över skogsmark av en granne. Det han inte tänkte på när juristen skrev avtalet var att två av hans uthus står på min mark. Det finns inga som helst papper på dessa uthus. Tyvärr så blev vi oense för ca ett år sen.

Nu vill han att jag skriver över en bit av min mark till honom så att han har uthusen på sin mark? Vad gäller? måste jag skriva över marken?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För att göra en korrekt bedömning så skulle jag behöva läsa avtalet och för veta fler detaljer kring problemet. Vad som sagts, skrivits etc. Huvudregeln är att avtal ska hållas, och jag tror inte att du måste skriva över marken. Dock beror detta på hur avtalet är skrivet och omständigheterna omkring.

Jag rekommenderar att du hör av dig till vår konsultjänst, Lawline Consulting. Då kan vi gå igenom helheten och hitta en bra lösning för ett mycket bra pris. Hör av dig till Erik Lindgren på hans e-mail erik.lindgren@lawline.se och beskriv hur du vill ha hjälp.

Det hade varit olyckligt om detta ledde till en stor konflikt, Ifall ni får det juridiska läget klart för er tidigt så minskar det risken för att längre och dyrare historia.

MVH

Philip IdeströmRådgivare