FrågaAVTALSRÄTTAvtal24/05/2021

Avtal om gratis hyresmånad

Hej! Jag hade blivit lovad gratis hyra i juli av hyresvärden. sedan sa jag upp lägenheten i april och har 3 månaders uppsägningstid. Sedan frågade jag hyresvärden om jag fick hitta en ny som kunde flytta in innan augusti, då svarade hon med ett brev att hon accepterat uppsägningen och att det gick bra att hitta en ny om hon godkände den personen. Hon skrev också "observera att den hyresfria månaden, juli, vi kommit överens om gäller för dig och inte för eventuell ny hyresgäst". Efter detta lämnade hon ett annat brev som hon ville att jag skulle skriva på där det stod att sista hyran erläggs för juli månad, jag svarade med att hon får ändra till juni eftersom att juli skulle vara gratis. Sedan svarade hon att hyresfria månaden var för att jag skulle bo i lägenheten även efter sommaren vilket jag inte ska nu, men kan hon verkligen ta tillbaka det nu? Har det ju på papper att den hyresfria månaden gäller för mig och detta även efter hon visste att jag skulle flytta ut? Undrar även om det är värt att gå till hyresnämnden med detta om det inte löser sig? och vad skulle kunna hända om jag bara inte betalar hyran för juli?

Snälla snälla snälla hjälp!<3

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett avtal kommer till stånd genom att en part kommer med ett anbud som en motpart antar genom en accept, 1 § Avtalslagen. Huvudregeln är att avtal ska hållas. I ditt fall beror det alltså på vad ni har avtalat om. Utan att veta närmare omständigheter är det svårt att ge ett korrekt svar men utifrån omständigheterna verkar det som att juli månad ska vara gratis då ni har avtalat om det.

Om tvisten mellan dig och din hyresvärd inte löser sig kan frågan tas upp i hyresnämnden. Det jag kan rekommendera dig att göra är att skicka in en ansökan till hyresnämnden. Hyresnämnden prövar hyres och boendefrågor men försöker även få er att förhandla och komma överens. Det är gratis att ta upp sitt mål i hyresnämnden men du kan behöva betala för dina kostnader som uppstår i samband med tvisten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare