Avtal om beställningsverk (internettjänster)

Hej! Ifall jag har kommit på en ny internetrelaterad tjänst(tex facebook, tradera osv) och vill anställa ett företag att bygga denna tjänst åt mig hur skyddar jag mig så att företaget jag anställer att utföra jobbet inte stjäl min idé? Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för din intressanta fråga,

En internettjänst som denna bygger på datorkod och skyddas genom upphovsrätt, 1§ URL (https://lagen.nu/1960:729). Upphovsrätt kan inte skydda själva idén utan enbart det sätt som idén kommer till uttryck, i det här fallet koden och det grafiska utseendet. Vanligtvis tillfaller upphovsrätten den som skapade verket. I sådana här fall av beställningsverk överförs ofta de flesta av rättigheterna till beställaren, detta är möjligt genom 27§ URL.

Upphovsrätten består av två typer av rättigheter, de ekonomiska och de ideella. De ekonomiska rättigheterna återfinns i 2§ URL och innefattar rätten att göra kopior, sälja, göra tillgängligt för allmänheten , använda etc och är den del som kan överföras helt eller delvis genom avtal. Den ideella rätten skyddar upphovsmannens rätt att namnges och att dennes verk inte ändras eller tillgängliggöras på ett sätt som är menligt för hans anseende och konstnärliga integritet, 3§. Till skillnad från de ekonomiska rättigheterna kan de ideella bara eftergivas för en mycket begränsad användning av verket.

Förmodligen har företaget du tänker anlita någon typ av standardavtal som de brukar använda för sina kunder. Var försiktig när de lägger fram detta. Begreppet standardavtal är förrädiskt i mitt tycke eftersom alla affärsrelationer är olika.

Jag föreslår att du kontaktar Lawline’s avtalsstjänst så kan vi hjälpa dig att uforma ett schysst avtal. Notera att upphovsrätt ger ett ganska smalt skydd och du kan förvänta dig att det kommer liknande tjänster i framtiden.

Ring oss på 08-533 30

http://lawline.se/vara_tjanster/avtal 0 03

MVH.

Philip IdeströmRådgivare