FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/04/2016

Avtal om att dela eventuell vinst för 13 år sen

Min mans syster fick köpa deras mammans hus billigt när mamman dog för 13 år sen. Samtidigt skrev de ett avtal om att dela eventuellt vinst om huset såldes. Gäller det avtalet fortfarande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige finns ett en princip som innebär att avtal är till för att hållas; "Pacta Sunt Servanda".

Det innebär att om ingen av dem har valt att frånträda avtalet med den andres godkännande, så gäller avtalet fortfarande.

Jag hoppas att jag har förstått din fråga rätt, annars får du gärna lämna en kommentar nedan.

Behöver du ytterligare hjälp är du annars varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare