FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/11/2014

Avtal och köp av hund

När man skriver ett kontrakt för ett ägarbyte av hund. Vad krävs det vad det ska stå i kontraktet för att uppfödaren ska kunna påverka om jag ska sälja min hund innan jag har haft den ett år? Det är nämligen så att uppfödaren till vår hund kräver att han ska få vara med och bestämma om vem som ska ha honom. Men kruxet på det så kallade kontraktet är att jag verken har skrivit under med min underskrift eller det står absolut inga uppgifter vad hunden heter, när han är född. Utan bara uppfödarens namn och mitt namn och adress. Nu har han hotat med att anmäla mig till polisen för kontraktsbrott. Jag misstänker själv att inte gäller eftersom att jag står som ägare för honom hos Jordbruksverket och att det inte finns någon namnunderskrifter. Men vad gäller egentligen vid köp av hund?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar informationen som att ni har kommit överens om villkor för vidareförsäljning men det finns inget skriftligt avtal, med underskrifter, som uppfödaren kan stödja sig på.

Under förutsättning att min tolkning av informationen stämmer så föreligger möjligtvis ett avtal i juridiskt mening, mellan dig och uppfödaren, eftersom avtal kan ingås muntligen och det som krävs är två samstämmiga viljeförklaringar.

Läget som ni hamnar i då är en ord mot ord situation där uppfödaren kommer befinna sig i bevissvårigheter. Uppfödaren måste på något sätt bevisa att ni, muntligen, kommit överens om villkor för vidareförsäljning av hunden.

I övrigt gäller vanliga regler kring köp när det handlar om en hund. En hund är lös egendom och det innebär att köplagen är tillämpbar, se https://lagen.nu/1990:931.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare