Avtal och konsumenttjänstlagen

FRÅGA
Hejsan,Vi har haft ett företag som har tittat på att göra arbete på vår tomt. Bla staket, altan, marksten och ett förråd.Vi fick ett paketpris som vi prutade lite på och fick ett ja. Vi har haft massa kontakt per sms och telefon om när arbetet ska börja. Vad vi behöver köpa in etc...Helt plötsligt 2 dagar innan dom ska börja vill dom höja priset och vi sa självklart nej. Då vill dom inte komma längre. Vad gäller här? Är ett sms bindande?Med vänlig hälsning,Andy
SVAR

Hej och tack för din fråga.

Generellt kräver avtal ingen form, utan även till exempel muntliga avtal är giltiga, jfr avtalslagen (AvtL) 1 § här. Om ni har kommit överens över SMS och/eller telefon fungerar alltså det som avtalsunderlag. Om det går att konstatera att ni ingått ett avtal, är konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämplig ( se 1 § KtjL här). Avtalsvillkor som är sämre än konsumenttjänstlagen, är ogiltiga (se 3 § KtjL).

Av 28 § KtjL framgår att konsumenten har rätt att kräva fullgörelse av tjänsten. Fullgör inte näringsidkaren tjänsten, hamnar denne i dröjsmål vilket bland annat kan medföra rätt till skadestånd för dig som konsument, se 31 § KtjL.

Sammanfattningsvis kan du begära fullgörelse av tjänsten, i det fallet det går att konstatera att ni har ett avtal (antingen muntligen eller genom sms eller i kombination sms/telefon).

Vänligen

Emil Forssell
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (363)
2020-06-30 Vad kan göras vid säljarens dröjsmål?
2020-06-27 Renovering, konsumenttjänstlagen
2020-06-26 Beställning av vara som inte kommit fram
2020-06-18 Tio-årig ansvarstid i småhusentreprenad

Alla besvarade frågor (81726)