Avtal mellan sambor om bolån

Hej!

Jag och min sambo har köpt en lägenhet ihop. Vi står som 50 % ägare var. Vi ska till banken för ett överbryggningslån, att använda tills min lägenhet är såld. En del av vinsten på min lägenhet ska vi betala kontantinsatsen med och resten av vinsten ska vi betala av en del av vårt gemensamma nya bostadslån.

Vi ska skriva papper på att de pengar jag lägger in i lägenheten är mina, dels de jag betalar för kontantinsatsen och dels det jag ska amortera en del på bostadslånet med resten av vinsten. Vad för avtal ska vi skriva oss emellan för de pengar jag skjuter in i den nya bostaden och när bör de skrivas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni valde att vända er till Lawline med era frågor

Min rekommendation är att ni skriver ett samboavtal, som reglerar eventuell bodelning. I den kan ni skriva att en viss summa ska stanna kvar hos den ena eller den andra i trots att den i normala fall inte hade tillfallit den (9 § Sambolagen)

Juridiken i denna typ av frågor hanterar ofta vad som gäller när förhållanden upphör, vilket naturligtvis gör det obekvämt att hantera denna typ av frågor när förhållandet precis har börjat. Jag rekommenderar dock också att ni skriver testamenten, så att ni ärver varandra, ifall något skulle ske. Sambor ärver inte varandra i Sverige, om de inte testamenterar det till varandra. Ett samboavtal blir relevant även i detta fall.

Jag hoppas ni har fått den hjälp ni sökte

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare