FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/11/2018

Avtal för att undanta egendom i bodelning

Vi är ett gift par som har varit separerade under 1 år men nu försöker leva ihop igen. Innan vi separerade hade vi gemensam ekonomi men nu har vi separat ekonmi med eget sparande. Kan man skriva ett avtal så att vårt egna sparanden inte ingår i det som ska bodelas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni för tillfället lever tillsammans och önskar skriva ett avtal som innebär att om ni skulle skilja er så ska ert egna sparande inte ingå i bodelningen. Har jag tolkat frågan felaktigt får ni gärna återkomma så vi kan göra en ny bedömning!

Huvudregel och undantag

I enlighet med 10 kap. 1§ Äktenskapsbalken är huvudregeln att makarnas giftorättsgods ska ingå i bodelningen. 7 kap. 1§ ÄktB stadgar i sin tur att allt som inte är enskild egendom räknas som giftorättsgods.

Vidare reglerar 7 kap. 2§ 1p. ÄktB att man som gift kan skriva ett äktenskapsförord där man undantar viss egendom från att ingå i bodelningen. Detta innebär att ni har en möjlighet att avtala om att ert egna sparande ska undantas vid en eventuell delning.

Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt enligt 7 kap. 3§ 2 st ÄktB. Samma paragraf stadgar att det även ska registreras hos skatteverket, vilket är en förutsättning för att det ska börja gälla.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare