Avtal för att reglera olika kontantinsatser vid husköp?

Hej! För 7 år sen flyttade jag och min sambo ihop och då gjorde vi ett samboavtal då det var han som köpte lägenheten. Förra året köpte vi hus och där står vi för halva var MEN min sambo gick in med hela kontantinsatsen på 15% , vi köpte huset för 1,95 miljoner. Så vad för avtal ska vi ha så att han får den andra delen som jag egentligen skulle ha betalat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett skuldebrev och ett kompletterande samboavtal är det vanligaste i fall som ert.

I skuldebrevet fastslår ni att du är skyldig din sambo en viss summa (motsvarande hälften av kontantinsatsen). Vid sidan om detta skriver ni även ett samboavtal om att sambolagens bodelningsregler inte ska gälla i förhållande till skuldebrevet. Det sistnämnda är viktigt eftersom annars blir fördelningen vid en bodelning ändå skev på grund av avdragsrätten i 13 § sambolagen som gör att du får avräkna din skuld innan bodelningen.

Ett alternativt sätt att lägga upp det på om man bidragit med olika kontantinsatser är annars att helt enkelt ha olika ägarandelar i huset och ansöka om lagfart utifrån detta ägarförhållande. I ditt fall skulle din sambo äga 65 procent och du 35 procent, eftersom han ensam stått för kontantinsatsen om 15 procent. Fördelen med detta är att ni inte behöver tänka på olika värderingsklausuler eller liknande i skuldebrevet eftersom ägandet i sig gör att detta sker automatiskt vid en försäljning. Även här bör man dock komplettera med ett samboavtal om att sambolagens bodelningsregler inte ska gälla.

Eftersom du skriver att ni redan äger hälften var, rekommenderar jag det första alternativet med ett skuldebrev och ett kompletterande samboavtal. Ni kan få hjälp med utformningen av dessa avtal av erfarna jurister här på Lawline, se här.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare