FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/03/2016

Avtal - felskrivning av namn

Om man skall upprätta ett försäljnings avtal och uppger fel namn, vad är konsekvenserna för det?

Lawline svarar

Hej,

Konsekvenserna behöver inte alls bli stora eller ens märkbara för någon part. Enligt svensk lag är en av de viktigaste principerna när man tolkar avtal att se till avsikten när avtalet skrevs. Så om man råkar skriva fel namn, men parterna är överens om vem som ska utföra prestationerna enligt avtalet, så kommer ingenting hända och man kan helt bortse från felskrivningen då den inte kommer att ha någon praktisk påverkan. Den konsekvens som faktiskt kan komma att hända är att det skulle kunna uppstå vissa svårigheter med bevisning vid en eventuell tvist, men så länge man kan bevisa vad avsikten var med avtalet kommer det troligtvis inte heller då ha några större effekter.

Mitt råd är dock att se till att parterna helt enkelt korrigerar avtalet till de korrekta namnen, ingen annan rättning behöver göras än namnen, och avtalet behöver exempelvis inte signeras om. En enkel överstrykning räcker om avtalet är utskrivet i pappersform.

Hoppas jag kunde svara på din fråga, och tveka inte att kommentera om du har några ytterligare funderingar!

Vänliga hälsningar

Adam LundRådgivare