Avtal eller testamente?

Jag undrar om ett avtal är gällande vid en persons bortgång och hur de efterlevande ska handskas med det i bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal
Allmänna avtal regleras i Avtalslagen (AvtL). Enligt 1 kap. 1 § AvtL är det parterna som sluter avtal som är bundna av det. Efterlevande är alltså inte bundna av ett avtal.

Testamente
I ett testamente kan dock en person ensidigt förfoga över sin kvarlåtenskap efter sin död. I arvskiftet är testamentet bindande med vissa undantag i Ärvdabalken (ÄB). Man kan exempelvis inte testamentera bort sådan egendom som ärvts med fri förfoganderätt (3 kap. 2 § 1 st. ÄB) eller bröstarvingars laglotter (7 kap. 5 § ÄB). För att ett testamente ska vara bindande krävs att vissa formkrav är uppfyllda. Man måste vara över 18 år gammal för att kunna skriva ett giltigt testamente (9 kap. 1 § ÄB) och det ska bevittnas av två personer (10 kap. 1 § ÄB). Dessa vittnen ska bland annat vara över 15 år gamla och inte ha en sådan nära relation till testatorn som listas upp i 10 kap. 4 § ÄB. Om testamentet strider mot formkraven kan det klandras av arvtagarna och bli ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB). Under vissa förutsättningar kan testamentet vara automatiskt ogiltigt, till exempel om det förfalskats.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sanna WarnemyrRådgivare