FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/06/2015

Avtal angående reparation av reningsverk

Hej Efter inköp av sommarstuga hösten 2014 så får jag brev från kommunen att avloppet inte är godkänt. I mitt köpekontakt står det att avloppet är godkänt, kontaktar mäklare och de tidigare ägarna och blir överens om att kostnaderna för nya minireningsverket skall delas på 40 procent ny ägare och 60 procent förra ägaren, Har skriftligt avtal på detta! När fakturorna börjar komma, så mailar jag en kopia och en kopia per post till de gamla ägarna, men de betalar inte sin del, jag som ny ägare får alla fakturor.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tänker redogöra för vad som gäller angående den information du har skickat in. Om du har följdfrågor är du välkommen att kontakta mig igen.

När det gäller ert köpekontrakt angående sommarstugan är det tydligt att ett kontraktsbrott har skett då avloppet inte var godkänt på så sätt som föreskrevs i kontraktet. Detta verkar vara ostridigt.

Eftersom ni har kommit överens om att dela på kostnaderna för att åtgärda detta fel har ni nu ett nytt avtal som gäller. Detta avtal ska följas enligt principen ”Pacta sunt servanda” som gäller i svensk rätt.

Jag utgår ifrån att det är du som står på kontraktet med den leverantör som installerar det nya minireningsverket. Om du ensam står på det kontraktet är det du ensam som är betalningsskyldig mot leverantören. Du måste betala din fakturor till denna leverantör. Ditt avtalsförhållande med den tidigare ägaren rör inte leverantören av det nya minireningsverket (förutsatt att den tidigare ägaren inte står på kontraktet med denna leverantör).

När det gäller förhållandet mot den tidigare ägaren av sommarstugan har du en fordran mot denna. Denna fordran motsvarar det ni har avtalat om, dvs 60% av kostnaderna för det nya minireningsverket.

Sammanfattningsvis är du skyldig att ersätta leverantören och den gamla ägaren är skyldig att ersätta dig 60 % av vad du har betalat till leverantören.

Om den gamla ägaren inte fullgör sina förpliktelser enligt detta avtal kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Detta förfarande regleras i 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Om den gamla ägaren bestrider detta kan ärendet skickas vidare till tingsrätten. Då är det viktigt att du har sparat bevismaterial. I ditt fall de skriftliga avtal som gäller och alla fakturor du har betalat.

Hoppas att mitt svar har gett dig klarhet i vad som gäller? Annars är du välkommen att återkomma med fler frågor.

Joakim WahlgrenRådgivare