Avstängning från gymnasiet

Hej

Min son går sista året på gymnasiet. Han är avstäng från undervisningen fr o m förra måndagen t o m idag. Och enligt uppgift kommer han att stängas av resten av terminen. Fallet är även anmält till skolverket.

Allting började med att han bad en lärare dra åt helvete och smällde i några dörrar.

Hur går vi vidare juridiskt? Har försökt tala med skolan men det fungerar inte.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av 5 kap. 17 § första stycket skollagen framgår att vad gäller gymnasiet får huvudmannen besluta om avstängning av elev i de fall följande villkor är uppfyllda:

- eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse och kunskaper

- eleven stör utbildningen

- eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen berörd person för kränkande behandling, eller

- uppför sig på annat sätt som negativt inverkar på övriga elevers trygghet och studiero.

Huvudregeln är att i de fall någon av dessa villkor är uppfyllda får en avstängning enligt 5 kap. 18 § skollagen inte vara längre än två veckor under ett kalenderhalvår. Avstängning får dock enligt andra stycket samma bestämmelse förlängas, om syftet med en kortare avstängningstid inte har uppnåtts eller om det av någon annan anledning bedöms som nödvändigt med hänsyn till elevens uppträdande.

I ert fall behöver ni utreda vidare huruvida det är nödvändigt med en förlängning av avstängningstiden. Ni bör därför överklaga beslutet hos allmän förvaltningsdomstol enligt 28:9 skollagen.

Vänligen,

Hanna MustafaRådgivare