Avstängd från arbete och IVO-anmäld

Jag är specialistläkare, blivit avstängd från jourarbete

Som pga vaga grunder, för det första jag missade ett

Utlovade jour var utom land med familj( jag jobbar ca 50 jour/år) och

har en ivo anmäla, anmäld av samma person som avstängd mig , anmälan inte blivit besluten än. Allt grunder på att jag flyttad från den Vc som anmälaren

Jobbar till en ny Vc bättre betald. Alt detta började

Efter jag flyttade.

Sammanfattningsvis tycker jag att beslutet att stänga av Mig är fattat på vaga och oklara grunder och hur kan jag omprova eller över klaga.

Om ni behöver mer info.

Lawline svarar

Jag förstår din fråga på följande sätt. Du missade ett jourpass eftersom du var utomlands. Du har blivit avstängd från jourarbete. Du har blivit anmäld till IVO av någon på jobbet eller av en patient. Beslut har ännu inte fattats.

Sammanfattningsvis tycker jag att beslutet att stänga av Mig är fattat på vaga och oklara grunder och hur kan jag omprova eller över klaga.

En arbetsgivare får avstänga en arbetstagare om det finns stöd för det i ert kollektivavtal. Om ni inte har kollektivavtal, så måste ett svårare fel har förekommit i arbetet. Att missa ett arbetspass kan inte anses vara ett sådant svårt fel. Du kan däremot bli tilldelad varning för det. Vad du kan göra är att försöka få bort avstängningen direkt hos din arbetsgivare. Det går inte att överklaga ett sådant beslut. Det du kan göra i annat fall är att stämma din arbetsgivare i domstol.

Eftersom beslutet om klagomålet hos IVO inte har fattats än, kommer IVO att höra av sig till dig angående klagomålet. Du kommer då att få tillfälle att yttra dig över klagomålet. Om du tycker att klagomålet baseras på felaktiga omständigheter, kan du berätta detta för IVO. När IVO sedan har fattat beslut, går detta inte att överklaga. Det är därför viktigt att du är tydlig redan i ditt yttrande.

Hör av dig om du vill ha vår hjälp att försöka få bort din avstängning så kan vi prata om pris och uppdrag. Min mailadress är soroosh.parsa@lawline.se

/Soroosh Parsa

Soroosh ParsaRådgivare