Avstående av arv till förmån för efterlevande make

Min make har avlidit. Han har en son som avstår arv. Är det beloppet som han skulle ärvt som han ska få när jag avlidit?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
När ett särkullbarn avstår sitt arv till förmån för efterlevande make, ärver den efterlevande maken med fri förfoganderätt, se ärvdabalken (ÄB) 3 kap. 9 §. Särkullbarnet har då rätt till efterarv, vilket betyder att han har rätt till en kvotdel i den förmögenhetsmassan du har när du avlider. Efterarvet är alltså inte någon bestämd summa, utan efterarvet kan öka eller minska i värde beroende på om din förmögenhetsmassa ökar eller minskar i värde.

Kvotdelen räknas ut genom följande formel:
efterlevande makes arv / efterlevande makes totala förmögenhetsmassa efter bodelning. Detta framgår av ÄB 3 kap. 1-2 §§. Kvotdelen är vanligtvis 1/2,  vilket är fallet om makarna enbart har giftorättsgods, dvs. ingen enskild egendom eller testamente som kan förändra andelarna.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare