Avstående av arv till förmån för efterlevande make

Ett särkullebarn vill att dödsboet efter hans mor ska vara orubbat tills den andra maken har avlidit. Vad kommer att ske då med arv och sådant. är det en fördel för särkullebarnet att det ska vara orubbat eller? Vi vill att det ska delas redan nu men inte han. Finns det en uträkning med det hela från hans sida?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!
Jag har förstått saken som att särkullbarnen har avstått från sitt arv till förmån från den efterlevande maken, vilket ett särkullbarn kan göra i enlighet med ärvdabalken (ÄB) 3:9. Annorlunda uttryckt innebär det att särkullbarnet avstår från den lagstadgade rätten att ta ut sitt arv från föräldern direkt när föräldern avlider. Styvfadern ärver mammans kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, vilket innebär att han i princip får "göra vad han vill" med arvet, förutom att testamentera bort det. Särkullbarnet får sedan ut sitt arv efter mamman först när styvfadern avlider, så kallat "efterarv", i enlighet med ÄB 3:2.

Huruvida särkullbarnet kommer att tjäna på detta eller inte beror på hur stor styvfaderns kvarlåtenskap är när han avlider, eftersom efterarvet bäst kan beskrivas som en kvotdel i styvfaderns framtida förmögenhetsmassa och inte en bestämd summa. Hur stor kvotdelen är beror på hur stor andel av styvfaderns totala förmögenhet som utgörs av arvet efter mamman. Det går alltså inte i förväg att säga hur mycket särkullbarnet får i efterarv, eftersom styvfaderns förmögenhet kan öka eller minska, och därmed även efterarvet. Om ingen av makarna har enskild egendom (dvs. all egendom är giftorättsgods), och mamman inte har testamenterat bort någon egendom, kommer kvotdelen för efterarvet att utgöras av 1/2. När styvfadern avlider ärver särkullbarnet hälften av kvarlåtenskapen.

Eftersom storleken på efterarvet beror på hur den efterlevande maken förvaltar sin förmögenhet kan alltså särkullbarnet riskera att få ut mindre i arv än om han/hon hade tagit ut arvet direkt, men det finns även en chans att få ut mer.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare