FrågaARBETSRÄTTRast 10/08/2020

Avstå från rast - gå tidigare från jobbet?

Vi har 15 min kafferast kl 11:00-11:15 och jag undrar om man t.ex kan jobba den tiden och istället gå hem 15 min tidigare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är en princip inom arbetsrätt att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Det kallas för 32 §- principen och innebär kort och gott att din arbetsgivare är den som bestämmer vad du ska jobba med och när du ska jobba. Om du har ett schema som säger att din kafferast är ett visst klockslag och att du slutar jobba ett visst klockslag innebär detta att din arbetsgivare förordnat din arbetsdag på detta sätt; därför kan du inte på egen hand bestämma att du jobbar under den tilltänkta rasten för att istället få gå hem tidigare. Min rekommendation är att du tar upp ditt önskemål med din chef. Om du förklarar att du vill jobba på rasten och få gå hem tidigare är det möjligt att chefen godkänner detta.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare