Avstå från bodelning vid dödsfall enligt sambolagen

Hej,jag och min sambo bor i en bostadsrätt som jag har betalt och äger till100%,vi har flyttat in samtidigt.

Vi har ett barn ihop, han har två barn sen tidigare.Vi har testament där vi ärver varandra och en samboavtal

som lyder # Reglerna om bodelning i sambolagen(2003:376) till den del som gäller vår gemensamma bostad ska inte gälla i vårt samboförhållande.Vid en eventuell upphörande av vår samboförhållande(separation eller dödsfall)ska därmed var och en behålla den andel av bostaden som vi äger.#

Om han går bort före mig och jag inte begär en bodelning då ska väl bostadsrätten inte ingå i dödsboet?

mvh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt. Det är endast du, som efterlevande, som har rätt att begära bodelning och rätt att överta bostad eller bohag. Du som efterlevande kan välja att inte begära bodelning varvid någon delning av samboegendomen inte äger rum utan du behåller din egendom (det du äger) och den avlidnes egendom (det den avlidne äger) ingår i dennes dödsbo. I ert fall har ni även upprättat ett samboavtal där det framgår att bostaden inte ska utgöra samboegendom, varför bostaden överhuvudtaget inte blir föremål för en eventuell bodelning! Bostaden kommer således inte ingå i dödsboet.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Annars är du välkommen att kontakta mig på ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare